Bibliography

ON CURATING

ALTSHULER Bruce, Collecting the new: museums and contemporary art, Princeton  N.J., Princeton University Press, 2005.

ALTSHULER Bruce, Salon to biennial: exhibitions that made art history., London; New York, Phaidon, 2008.

ALTSHULER Bruce, The avant-garde in exhibition: new art in the 20th century, New York, Abrams, 1994.

ARAEEN Rasheed, Contemporary art and the museum: a global perspective, Ostfildern, Hatje Cantz, 2007.

BECK Martin, About the relative size of things in the universe, Utrecht ; London, Casco ; Four Corners Books, 2007.

BELCHER Michael, Exhibitions in museums, Leicester ; Washington  D.C., Leicester University Press ; Smithsonian Institution Press, 1991.

BEE Harriet, Art in our time: a chronicle of the Museum of Modern Art, New York, Museum of Modern Art, 2004.

BENNETT Tony, The birth of the museum: history, theory, politics, London ; New York, Routlege, 1995.

BILLING Johanna, Taking the matter into common hands: on contemporary art and collaborative practices, London  UK, Black Dog Publishing, 2007.

BIRNBAUM Daniel, Artists at work Second Baltic International Seminar 26-28 October 2000, Gateshead, BALTIC, 2001.

BISHOP Claire, Installation art: a critical history, New York, Routledge, 2005.

BLISTÈNE Bernard, L’époque, la mode, la morale, la passion : aspects de l’art d’aujourd’hui, 1977- 1987, Paris, Musée national d’art moderne, 1987.

BOVIER Lionel, Les espaces indépendants : actes du Colloque International de l’A.I.C.A. (section suisse) du 6 décembre 1997 à Zurich, Genève, JRP Editions, 1999.

BROODTHAERS Marcel, BUCHLOH Benjamin H.D., Broodthaers: writings, interviews, photographs, Cambridge Mass., MIT Press, 1988.

BROODTHAERS Marcel, Marcel Broodthaers : Galerie nationale du Jeu de Paume, Paris, Paris, Galerie nationale du jeu de Paume, 1991.

BUCHLOH Benjamin H.D., Essais historiques I, Villeurbanne, Art-Edition, 1992.

BUCHLOH Benjamin H.D., Essais historiques II, Villeurbanne, Art-Edition, 1992.

BUCHLOH Benjamin H.D., Gerhard Richter : Musée d’art moderne de la ville de Paris, Paris, MNAM, 1993.

BRONSON  A.A., GALE Peggy, Museums by artists, Toronto, Canada, Art Metropole, 1983.

BYVANCK Valentijn, Conventions in contemporary art : ectures and debates, Witte de With 2001, Rotterdam, Witte de With Center for contemporary art, 2002.

CAILLET Elisabeth, L’art contemporain et son exposition, Paris, L’Harmattan, 2007.

CARBONELL Bettina Messias, Museum studies, Wiley-Blackwell, 2004.

COLLECTIF, MJ, Manifesta journal : journal of contemporary curatorship. Teaching curatorship n°4; Artist & curator n°5; Archive: Memory of the show n°6, Milano, Silvana, 2008.

CRIMP Douglas, On the museum’s ruins, Cambridge Mass., MIT Press, 1993.

DAVALLON Jean, Claquemurer, pour ainsi dire, tout l’univers : la mise en exposition, Paris, Centre Georges Pompidou, 1986.

DAVALLON Jean, L’exposition à l’oeuvre : stratégies de communication et médiation symbolique, Paris ; Montréal, L’Harmattan, 2000.

DEOTTE Jean-Louis, HUYGUE Pierre-Damien, Le jeu de l’exposition, Paris, L’Harmattan, 1998.

DERIEUX Florence, Harald Szeemann: méthodologie individuelle, Zurich ; Grenoble ; Affoltern a.A., JRP/Ringier ; Le Magasin – Centre national d’art contemporain, 2007.

DOHERTY Claire, Contemporary art: from studio to situation, London, Black Dog Publishing, 2004.

DOUROUX  Xavier, Compilation : une expérience de l’exposition, Paris, Les presses du réel, 1998.

EIGENHEER Marianne, Curating critique, Frankfurt am Main, Revolver, 2007.

FRIED Michael, La place du spectateur : esthétique et origines de la peinture moderne, Paris, Gallimard, 1990.

GLICENSTEIN Jérôme, L’art : une histoire d’expositions, Paris, Presses universitaires de France, 2009.

GREENBERG Reesa, Thinking about exhibitions, London ; New York, Routledge, 1996.

OBRIST Hans-Ulrich, A brief history of curating, Zurich  ; Dijon, JRP/Ringier ; Les Presses du réel, 2008.

HARDING Anna, Curating the contemporary art museum and beyond, London, Academy Ed., 1997.

HARTEN Jürgen, BROODTHAERS Marcel, Der Adler vom Oligozän bis heute : Marcel Broodthaers zeigt eine experimentelle Ausstellung seines Musée d’Art Moderne, Département des Aigles, Section des Figures : Städtische Kunsthalle, Düsseldorf, 1972.

HILLER Susan, The producers: contemporary curators in conversation, Gateshead, BALTIC, 2001.

HIRSCH Nikolaus, Institution building: artists, curators, architects in the struggle for institutional space, Berlin ; New York  N.Y., Sternberg Press, 2009.

HEGEWISCH BERNARD KLÜSER Katarina, L’Art de l’exposition : Une documentation sur trente expositions exemplaires du XXe siècle, Editions du Regard, 1998.

HOFMANN Werner, En revenant de l’expo., Paris, Editions du Centre Georges Pompidou, 1989.

LAWLESS Catherine, L’oeuvre et son accrochage, Paris, Editions du Centre Pompidou, 1986.

LEGUILLON Pierre (dir.), Oublier l’exposition, Art Press Spécial, n°21, Paris, Art press, 2000.

LEMAIRE Gérard-Georges, Histoire du Salon de peinture, Paris, Klincksieck, 2004.

LIPPARD Lucy, Six years the dematerialization of the art object from 1966 to 1972, Berkeley, University of California Press, 1997.

MACDONALD Sharon, The politics of display: museums, science, culture, London ; New York, Routledge, 1998.

MACLEOD Suzanne, Reshaping museum space: architecture, design, exhibitions, London ; New York, Routledge, 2005.

MARINCOLA Paula, Curating now: imaginative practice, public responsibility, Philadelphia PA, Philadelphia Exhibitions Initiative, 2001.

MARINCOLA Paula, What makes a great exhibition?, Philadelphia PA ; Chicago  IL, Philadelphia Center for Arts and Heritage, 2006.

MARTENS Hans, Wide White Space, Düsseldorf, Richter Verlag, 1995.

MCSHINE Kynastone, The museum as muse: artists reflect, New York, Museum of Modern Art, 1999.

MERLEAU-PONTY Claire, L’exposition, théorie et pratique, Paris, L’Harmattan, 2005.

MÖNTMANN Nina, Art and its institutions: current conflicts, critique and collaborations, London, Black Dog Publishing, 2006.

MOULIN Raymonde, L’artiste, l’institution, et le marché, Paris, Flammarion, 1992.

NEMET-NEJAT Murat, The peripheral space of photography, Copenhague ; Los Angeles, Green Integer, 2003.

NEWHOUSE Victoria, Art and the power of placement, New York N.Y., Monacelli Press, 2005.

NICKAS Robert, Bob Nickas collection diary, Zurich, JPR Ringier, 2004.

NICKAS Robert, Vivre libre ou mourir : sélection de textes, 1985-1999, Dijon, Les presses du réel, 2000.

O’DOHERTY Brian, Museums in crisis, New York, G. Braziller, 1972.

O’DOHERTY Brian, Studio and cube: on the relationship between where art is made and where art is displayed, New York, Columbia University, 2007.

O’DOHERTY Brian, White cube. L’espace de la galerie et son idéologie, Zurich, JRP Ringier, 2008.

O’NEILL Paul, Curating subjects, London, Open Editions, 2007.

OWENS Craig, Beyond recognition: representation, power, and culture, Berkeley, University of California Press, 1992.

OWENS  Craig, The Allegorical Impulse: Toward a Theory of Postmodernism Part 2, 1980.

POINSOT Jean-Marc, L’atelier sans mur : textes 1978-1990, Villeurbanne, Art édition, 1990.

POINSOT Jean-Marc, Quand l’oeuvre a lieu : l’art exposé et ses récits autorisés, Dijon, Les presses du Réel, 2008.

POMIAN Krysztof, L’Art contemporain et le musée, Paris, Editions du Centre Pompidou, 1989.

PUTNAM James, Le musée à l’oeuvre : le musée comme médium dans l’art contemporain, Paris, Thames & Hudson, 2002.

RAND Steven, Cautionary tales: critical curating, New York, apexart, 2007.

REISS Julie, From margin to center: the spaces of installation art, Cambridge MA, MIT Press, 1999.

RIBALTA Jorge, Public photographic spaces: exhibitions of Propaganda, from Pressa to The Family of Man, 1928-55, Barcelona, Museu d’Art Contemporani de Barcelona, 2008.

RUGG Judith, Issues in curating contemporary art and performance, Bristol  UK ;;Chicago, Intellect, 2007.

SCHAFHAUSEN Nicoalaus, Die Frage des Tages = The question of the day, New York  N.Y., Sternberg Press, 2007.

SCHUBERT Karsten, The curator’s egg: the evolution of the museum concept from the French Revolution to the present day, London, One-Off Press, 2000.

SEROTA Nicolas, Experience or interpretation: the dilemma of museums of modern art, New York, Thames and Hudson, 1997.

STANISZEWSKI Mary Anne, The power of display: a history of exhibition installations at the Museum of Modern Art, Cambridge Mass., MIT Press, 1998.

TANNERT Christoph, Men in black: Handbuch der kuratorischen Praxis = Men in black: handbook of curatorial practice, Frankfurt am Main, Revolver, 2004.

THEA Carolee, Foci: interviews with ten international curators, New York  N.Y., Apex Art Curatorial Program, 2001.

THOMAS Catherine, The edge of everything: reflections on curatorial practice, Banff AB, Banff Centre Press, 2002.

TREZZI Nicolas, « The Art of Curating. A constellation of artist-curated exhibitions », Flash Art International, n°271, Mars-Avril 2010.

WADE Gavin, Curating in the 21st century, Walsall ; Wolverhampton, New Art Gallery Walsall ; University of Wolverhampton, 2000.

WELCHMAN John, Institutional Critique and after, Zürich ; New York, JRP/Ringier, 2006.

WITCOMB Andrea, Re-imagining the museum: beyond the mausoleum, London ; New York, Routledge, 2003.

WOLFSON Rutger, This is the flow: the museum as a space for ideas, Amsterdam, Valiz, 2008.

Curating Degree Zero. Barnaby Drabble and Dorothee Richter,
http://www.curatingdegreezero.org/

Curating.info. Michelle Kasprzak’s views on contemporary art curating,
http://www.curating.info/

KURATOR,
http://www.kurator.org/

PUBLICCURATING—METHODS RESOURCES THEORIES,
http://publiccurating.cont3xt.net/

Walterhopps.com. A protest against forgetting,
http://walterhopps.com/

EXHIBITIONS HISTORY

Geppert, Alexander C.T., Jean Coffey and Tammy Lau: International Exhibitions, Expositions Universelles
and World’s Fairs, 1851-2005: A Bibliography.
http://www.lib.csufresno.edu/subjectresources/specialcollections/worldfairs/ExpoBibliography3ed.pdf.

THE ARCHIVE

ADLER Dan, Hanne Darboven: Cultural History, 1880-1893, Londres, MIT Press, 2009.

AZOULAY Ariella, ROGOFF Irit, et al., La Revanche de l’archive photographique : Centre de la photographie, Genève, À paraître.

BISMARCK Beatrice, FELDMANN Hans-Peter, OBRIST Hans-Ulrich, Interarchive: Archival practices and sites in the contemporary art field, Cologne, Verlag Walter König, 2002.

BLAZWICK Iwona, Gerhard Richter, atlas: the reader, London, Whitechapel Art Gallery, 2004.

BUCHLOH Benjamin H.D., Gerhard Richter, Paris, Paris-Musées, 1993.

DERRIDA Jacques, Mal d’archive : une impression freudienne, Paris, Galilée, 1995.

ENWEZOR Okwui, Archive fever: uses of the document in contemporary art, New York ; Göttingen, International Center of Photography ; Steidl Publishers, 2008.

FARGE Arlette, Le goût de l’archive, Paris, Editions du Seuil, 1989.

FOSTER Hal, « An archival impulse », October, Automne 2004,  n°110, MIT Press, 2006, p. 3-22.

FOUCAULT Michel, L’archéologie du savoir, Paris, Gallimard, 2008.

MEREWETHER Charles, The archive, London ; Cambridge Mass., Whitechapel Art Gallery ; MIT Press, 2006.

POINSOT Jean-Marc, Les artistes contemporains et l’archive : interrogation sur le sens du temps et de la mémoire à l’ère de la numérisation. Actes du colloque, 7-8 decembre 2001, Saint-Jacques de la Lande, Rennes, Presses Universitaires de Rennes, 2004.

RICOEUR Paul, Temps et récit, 3. Le Temps raconté, Paris, Éditions du Seuil, 1985.

SCHAFFNER Ingrid, WINZEN Matthias, Deep storage: collecting, storing, and archiving in art, Munich ; New York, Prestel, 1998.

WARHOL Andy, Andy Warhol’s time capsule 21, Cologne ; New York, Dumont Literatur und Kunst Verlag, 2003.

WARHOL Andy, The philosophy of Andy Warhol : from A to B and back again, New York, Harcourt Brace Jovanovich, 1975.

ARTIST BOOKS

AARONS Philip, In numbers: serial publications by artists since 1955, Zurich  Switzerland, PPP Editions in association with Andrew Roth Inc.JRP/Ringier Kunstverlag, 2009.

BARTRAM Alan, Five hundred years of book design, New Haven CT, Yale University Press, 2001.

BROGOWSKI Leszek, MOEGLIN-DELCROIX Anne, Livres d’artistes. L’esprit de réseau, Paris, Presses universitaires de France, 2008.

BURY Stephen, Artists’ books  the book as a work of art, 1963-1995, Aldershot Hants England ; Brookfield Vt. USA, Scolar Press, 1995.

CELANT Germano, GUEST Tim, Books by artists, Toronto Canada, Art Metropole, 1981.

DEXTER SINISTER (Group of artists), Portable document format, New York, Lukas & Sternberg, 2009.

DRUCKER Johanna, The century of artists’ books, New York City, Granary Books, 1995.

KELLER Christoph, Kiosk: modes of multiplication. A sourcebook on independent art publishing, 1999-2009, Zürich ; Berlin, JRP Ringier ; Kunstbibliothek Staatliche Museen zu Berlin, 2009.

LAUF Cornelia, PHILLPOT Clive, Artist author: contemporary artists’ books, New York, Distributed Art Publishers ; American Federation of Arts, 1998.

LYONS Joan, Artists’ books : a critical anthology and sourcebook, Rochester  N.Y. ; Layton  Utah, Visual Studies Workshop Press, Peregrine Smith Books, 1985.

MOEGLIN-DELCROIX Anne, Esthétique du livre d’artiste : 1960-1980, Paris, Jean-Michel Place ; Bibliothèque nationale de France, 1997.

MOEGLIN-DELCROIX Anne, Livres d’artistes, Paris, Centre Georges Pompidou ; Herscher, 1985.

MOEGLIN-DELCROIX Anne, Sur le livre d’artiste : articles et écrits de circonstance. 1981 – 2005, Marseille, Le Mot et Le Reste, 2006.

PARR Martin, Le livre de photographies : une histoire. Vol. 1, Paris, Phaidon, 2005.

PARR Martin, Le livre de photographies : une histoire. Vol. 2, Paris, Phaidon, 2007.

SCHRAENEN Guy, D’une œuvre l’autre : le livre d’artiste dans l’art contemporain : Christian Boltanski … [et al.], Morlanwelz, Musée royal de Mariemont, 1996.

PHOTOGRAPHY

ARDEN Roy, FISCHER Hartwig, Covering the real. Kunst und Pressebild, von Warhol bis Tillmans, Köln, DuMont Literatur und Kunst Verlag, 2005.

BAJAC Quentin, Après la photographie : de l’image argentique à la révolution numérique, Paris, Gallimard, 2010.

BATCHEN Geoffrey, Photography degree zero : reflections on Roland Barthes’s Camera lucida, Cambridge  Mass., MIT Press, 2009.

BARTHES Roland, La chambre claire, Paris, Gallimard, 1980.

BAQUE Dominiqué, La photographie plasticienne : un art paradoxal, Paris, Éditions du Regard, 1998.

BELLOUR Raymond, DAVID Catherine, VAN ASSCHE Christine, Passages de l’image : Musée national d’art moderne, 19 septembre – 18 novembre 1990, Paris, Centre Georges Pompidou, 1990.

BENJAMIN Walter, L’œuvre d’art à l’époque de sa reproductibilité technique, Paris, Allia, 2003.

BENJAMIN Walter, « Petite histoire de la photographie », Études photographiques, 1er Novembre 1996.

BOURDIEU Pierre, Un art moyen : essai sur les usages sociaux de la photographie, [Paris], Editions de Minuit, 1965.

BREUILLE Jean-Philippe, Dictionnaire mondial de la photographie : des origines à nos jours, Paris, Larousse, 1994.

CAMPANY David, Art et photographie, Paris, Phaidon, 2005.

CRARY Jonathan, L’art de l’observateur : vision et modernité au XIXe siècle, Nîmes, Editions Jacqueline Chambon, 1994.

CHEVRIER Jean-François, Des faits et des gestes., Paris, Seuil, 2006.

CHEVRIER Jean-François, Une autre objectivité, Paris, Idea Books, 1989.

CHEVRIER Jean-François , Walker Evans dans le temps et dans l’histoire, Paris, L’Arachnéen, 2010.

DAMISCH Hubert, La dénivelée : à l’épreuve de la photographie : essais, Paris, Éditions du Seuil, 2001.

DELEUZE Gilles, Cinéma 1. L’image-mouvement, Paris, Éditions de Minuit, 1983.

DELEUZE Gilles, Cinéma 2. L’image-temps, Paris, Éditions de Minuit, 1985.

DIDI-HUBERMAN Georges, Devant le temps : histoire de l’art et anachronisme des images, Paris, Editions de Minuit, 2000.

DIDI-HUBERMAN Georges, L’image survivante : histoire de l’art et temps des fantômes selon Aby Warburg, Paris, Editions de Minuit, 2002.

DIDI-HUBERMAN Georges, Ninfa moderna : essai sur le drapé tombé, Paris, Gallimard, 2002.

DIDI-HUBERMAN Georges, Images malgré tout, Paris, Editions de Minuit, 2003.

DIDI-HUBERMAN Georges, Mouvements de l’air, Paris, Gallimard ; Réunion de musées nationaux, 2004.

DIDI-HUBERMAN Georges, Quand les images prennent position, Paris, Editions de Minuit, 2009.

DUBOIS Philippe, L’acte photographique et autres essais, Bruxelles, Éditions Labor, 1990.

DURAND Régis, Le regard pensif : lieux et objets de la photographie, Paris, Editions de la Différence, 1988.

DURAND Régis, La part de l’ombre : essais sur l’expérience photographique, Paris, Editions de la Différence, 1990.

DURAND Régis, Le temps de l’image : essais sur les conditions d’une histoire des formes photographiques., Paris, Editions de la Différence, 1995.

FREUND Gisèle , Photographie et société, Paris, Éditions du Seuil, 1974.

FRIZOT Michel, Nouvelle histoire de la photographie, Paris, Bordas ; A. Biro, 1994.

FRIZOT Michel, Photomontages : photographie expérimentale de l’entre-deux-guerres, Paris, Nathan, 2001.

HEILBRUN Françoise, MARBOT Bernard , NÉAGU Philippe, L’invention d’un regard : 1839-1918, cent cinquantenaire de la photographie, XIXe siècle, Paris, Musée d’Orsay, 1989.

HEISE Carl Georg, RENGER-PATZSCH Albert, Die  Welt ist schön : einhundert photographische Aufnahmen von Albert Renger-Patsch, München, Kurt Wolff, 1928.

HONNEF Klaus, German photography 1870-1970 : power of a medium, Cologne, DuMont, 1997.

KELLEIN Thomas, Abstrakte Fotografie, Ostfildern-Ruit, Hatje Cantz, 2000.

KRACAUER Siegfried, Theory of film the redemption of physical reality., New York, Oxford University Press, 1968.

KRAUSS Rosalind, Le Photographique : pour une théorie des écarts, Paris, Macula, 1990.

LANGE Suzanne, August Sander, Hommes du XXème siècle. Analyse de l’oeuvre, Paris, Éditions de La Martinière, 2002.

LANGE Suzanne, CONRATH-SCHOLL Gabriele, August Sander : Hommes du XXe siècle : analyse de l’oeuvre, Paris, Éditions de La Martinière, 2002.

LEMAGNY Jean-Claude , SAYAG Alain, L’invention d’un art, Paris, Centre George Pompidou, 1989.

LEVINE Sherrie, New Photography : Sherrie Levine, Genève, Mamco, 1996.

LEMAGNY Jean-Claude, ROUILLÉ André, Histoire de la photographie, Paris, Bordas, 1993.

LUGON Olivier, Le style documentaire, d’August Sander à Walker Evans : 1920-1945, Paris, Macula, 2001.

MITCHELL W.T., Iconologie : image, texte, idéologie, Paris, Les Prairies ordinaires, 2009.

MOHOLY-NAGY László, László Moholy-Nagy : compositions lumineuses, 1922-1943 : photogrammes des collections du Musée national d’art moderne-Centre de création industrielle, Centre Georges Pompidou, Paris, Editions du Centre Pompidou, 1995.

MOHOLY-NAGY László , Peinture, photographie, film et autres écrits sur la photographie, Paris, Gallimard, 2007.
MORA Gilles, Walker Evans. La soif du regard, Paris, Editions du Seuil, 2004.

NEWHALL Beaumont, L’histoire de la photographie, depuis 1839 et jusqu’à nos jours, Paris, Belier-Prisma., 1967.

NINACS Anne-Marie, Le souci du document : le mois de la photo à Montréal 1999, Laval  Québec, Éditions Les 400 coups, 1999.

POIVERT Michel, La photographie contemporaine, Paris, Flammarion, 2006.

ROBERTS John, The impossible document: photography and conceptual art in Britain, 1966-1976, London, Camerawork, 1997.

ROUILLE André́, La photographie : entre document et art contemporain, [Paris], Gallimard, 2005.

SANDER August, Antlitz der Zeit: 60 Aufnahmen deutscher Menschen d. 20. Jhs, München, Transmare-Verlag ; Kurt Wolff Verlag, 1929.

SCHMICKL Silke, Les Museum Photographs de Thomas Struth: Une mise en abyme, Editions MSH, 2005.

SCHAEFFER Jean-Marie, L’image précaire : du dispositif photographique, Paris, Seuil, 1987.

SONTAG Susan, Devant la douleur des autres, Paris, Christian Bourgois, 2003.

SONTAG Susan, Sur la photographie, [Paris], Christian Bourgois, 2008.

STEICHEN Edward, A Life in photography, New York, Doubleday & Compagny, 1963.

STREITBERGER Alexander, Photographie moderne [et] modernité photographique, Louvain-La-Neuve, Université catholique de Louvain (UCL), 2007.

WESTGEEST Helen, Take place photography and place from multiple perspectives, Amsterdam, Valiz, 2009.

ZWEITE Armin, Bernd et Hilla Becher, Paris, Centre Pompidou, 2004.

OTHERS

ALBERRO Alexander, Art after conceptual art, Cambridge,  Mass. ; Vienne, MIT Press / Generali Foundation, 2006.

ALPHEN Ernst, Caught by history: Holocaust effects in contemporary art, literature, and theory, Stanford, Stanford University Press, 1997.

AMELINE Jean Paul, Face à l’histoire, 1933-1996 : l’artiste moderne devant l’événement historique, Paris, Flammarion/ Éditions du Centre Pompidou, 1996.

BECKER Howard, Les mondes de l’art, Paris, Flammarion, 1988.

BIRD Jon, NEWMAN Michael, Rewriting conceptual art, Londres, Reaktion Books, 1999.

BUREN Daniel, A force de descendre dans la rue, l’art peut-il enfin y monter?, Paris, Sens & Tonka, 1998.

CRARY Jonathan, Suspensions of perception attention, spectacle and modern culture, Cambridge  Mass., CogNet, 2000.

CRIMP Douglas, Aids riot. Collectif d’artistes face au Sida : New York 1987-1994, Grenoble, Le Magasin, 2003.

CRIMP Douglas, Melancholia and Moralism: Essays on AIDS and Queer Politics, MIT Press, Cambridge,  Mass., 2004.

DAVIDTS Wouter, The fall of the studio: artists at work, Valiz, Amsterdam ; Antennae, New York, 2009.

EVANS David, Appropriation, London ; Cambridge Mass., Whitechapel Art Gallery; MIT Press, 2009.

HAL Foster, Le retour du réel : la situation actuelle de l’avant-garde, Bruxelles, La lettre volée, 2005.

GINTZ Claude, L’Art conceptuel, une perspective : 22 novembre 1989-18 février 1990, Paris, Musée d’art moderne de la ville de Paris, 2e éd., 1989.

GOPNIK KIRK VARNEDOE Adam, High & low: modern art, popular culture, New York,  Museum of Modern Art, 1990.

HORNSTEIN Shelley, Impossible images: contemporary art after the Holocaust, New York, New York University Press, 2003.

LEMOINE Serge, Le Cadre et le socle dans l’art du 20ème siècle, Paris, Musé́e national d’art moderne, 1987.

MICHAUD Éric, Un art de l’éternité : l’image et le temps du national-socialisme, Paris, Gallimard, 1996.

OWENS Craig, Beyond recognition: representation, power, and culture, Berkeley, University of California Press, 1992.

ROQUE Georges, Art et science de la couleur : Chevreul et les peintres de Delacroix à l’abstraction, Nîmes, Jaqueline Chambon, 1997.

WELCHMAN John, Art after appropriation: essays on art in the 1990s, Amsterdam, Gordon & Breach, 2001.