Wolfgang Tillmans. Circle Line.

by florence cheval

 

Wolfgang Tilmans, Circle Line, 2000, Galerie Daniel Bucholz, Cologne
© Wolfgang Tillmans

La série réalisée par Wolfgang Tillmans dans le métro de Londres évoque les célèbres Subway Portraits de New York par Walker Evans, réalisés entre 1938 et 1941 et publiés dans le magazine Fortune. Tillmans a publié sa série dans un magazine londonien pour les sans-abris, The Big Issue. Tous deux ont pris ces clichés à la dérobée, et chacune de ces séries révèle une certaine incursion dans l’intimité des passagers. Tillmans s’est attaché, pour sa part, plus aux détails des corps et à leur promiscuité, qu’aux expressions des visages :

I have always associated the Underground with incredible intimacy among people, without them wanting to be intimate with each other. It’s a weird phenomenon, whereby men and women standing incredibly close to each other and looking into each other’s shirts and ears and hair is acceptable, and we’ve all decided not to think of it as a sensual experience, because taboo is at work. I find it fascinating how shifting that one little parameter makes everything else shift. The Tube pictures are also ultimately about how negotiable social behaviour is; but initially, of course, I was fascinated by what I saw.

Nathan Kernan, « What they are: A conversation with Wolfgang Tillmans. Interview with Nathan Kernan (2001) », in Jan Verwoert et al., Wolfgang Tillmans, Londres; New York, Phaidon, 2002, p. 137-138.